جهت مشاوره با ما تماس بگیرید : 09056698695

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید

منگنه اسلیو معده و فرایند انجام آن

اسلیو معده/دکتر علی افشاری

منگنه اسلیو معده در نگاه اول شاید کمی احساس نگرانی در شما ایجاد کند. اما این یکی از تجهیزاتی است که در پزشکی کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوان جراحی را انجام داد. منگنه اسلیو معده یکی از وسایل جراحی است که برای بریدن و دوختن بخشی از معده کاربرد دارد. این منگنه برای بستن زخم […]

بخش های این مطلب

منگنه اسلیو معده در نگاه اول شاید کمی احساس نگرانی در شما ایجاد کند. اما این یکی از تجهیزاتی است که در پزشکی کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوان جراحی را انجام داد. منگنه اسلیو معده یکی از وسایل جراحی است که برای بریدن و دوختن بخشی از معده کاربرد دارد. این منگنه برای بستن زخم برش و جدا کردن قسمتی از معده استفاده می‌شود‌. در این مقاله سعی کردیم تا منگنه اسلیو معده را بیشتر بررسی کنیم و همه چیز را در مورد آن بیان کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

منگنه اسلیو معده چیست؟

منگنه اسلیو معده یکی از وسایل پزشکی است که نام اصلی آن، surgical stapler  یا همان استاپلر می‌باشد که مخصوص عمل‌های جراحی است. از این وسیله برای دوختن یا متصل کردن برش‌ها استفاده می‌شود و با کمک آن می‌توان گیره‌هایی به شکل منگنه بر روی پوست قرارداد. از منگنه اسلیو معده برای بخیه معده استفاده می‌شود، زیرا هم درد کمتری دارند و هم می‌توان با کمک آن‌ها بخشی از معده را جدا کرد و همین‌طور آن را بست. این منگنه‌ها جنس پلاستیکی دارند که با کمک یک کارتریج یکبار مصرف قابل استفاده هستند.

عکس منگنه اسلیو معده

این ابزارها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، فولاد، تیتانیوم و … ساخته می‌شوند که به همراه یک کارتریج می‌باشند. همان‌طور که در عکس زیر نیز مشخص است یک دهانه باریک دارند که باعث می‌شود بتواند به سرعت بافت‌های بدن را برش و به آن‌ها بخیه بزند. تصویر زیر نمایی از یک منگنه معده را نشان می‌دهد.

عکس منگنه معده اسلیو معده/دکتر علی الماسی

انواع منگنه معده

استاپلر معده یک نوع منگنه است که برای کاهش حجم معده و کنترل سریع‌تر خونرسانی به معده استفاده می‌شود. این منگنه‌ها معمولاً از جنس فلزی هستند و با استفاده از دستگاه خاصی به معده اعمال می‌شوند. استاپلر معده می‌تواند به صورت عمودی یا افقی قرار گیرد و به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود: استاپلر عمودی (Vertical Sleeve Gastrectomy) و استاپلر افقی (Gastric Bypass). هر یک از این روش‌ها با روش‌های مختلفی برای کاهش حجم معده و کنترل سریع‌تر خونرسانی به معده عمل می‌کنند.

در روش استاپلر عمودی، بخش بالایی معده بریده می‌شود و بخش پایینی آن به صورت یک لوله باریک شکل باقی می‌ماند. این روش به عنوان یک روش مستقل برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

اما در روش استاپلر افقی، علاوه بر کاهش حجم معده، یک بخش از راه عبور غذا از معده به راه گوارش را تغییر می‌دهد. در این روش، بخش بالایی معده بریده شده و جدیداً به بخش کوچکی از راه عبور غذا به نام “کیسه معده” متصل می‌شود. این کیسه معده به صورت مستقیم به راه گوارش متصل شده و غذا باید از طریق آن عبور کند.

هر دو روش استاپلر معده به صورت جراحی با استفاده از دستگاه خاصی انجام می‌شود. در هر دو روش، هدف اصلی کاهش حجم معده و کنترل سریع‌تر خونرسانی به معده است. با کاهش حجم معده، فرد نمی‌تواند مقدار زیادی غذا مصرف کند و در نتیجه وزن خود را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید : اسلیو معده و علائم نشتی آن

جراحی با منگنه اسلیو معده چگونه انجام می‌شود؟

جراحی اسلیو معده با کوچک کردن حجم معده باعث می‌شود که فرد غذای کمتری مصرف کند و همین باعث لاغری می‌گردد. اما سوال بسیاری از افراد که در این مورد می‌پرسند این است که برش و بخیه آن به چه صورتی انجام می‌گیرد؟ در پاسخ باید بگوییم که این برش و بخیه‌ها با کمک منگنه اسلیو معده انجام می‌گیرد. با کمک این ابزار بخشی از معده را برش داده و با کمک همان ابزار بخیه زده می‌شود.

منگنه اسلیو معده که برای عمل جراحی لاغری استفاده می‌شود از نوع خطی است، زیرا این نوع منگنه‌ها برای انجام جراحی کم تهاجمی مناسب‌اند. کارتریج منگنه، یک ردیف منگنه را به‌صورت خطی روی برش به‌وجود آمده، ایجاد می‌کند. بعد از آن پزشک بافت را بررسی می‌کند تا ببیند فشردگی به درستی انجام شده است یا نه.

منگنه معده یا استاپلر از چه نوعی می‌باشد؟

منگنه‌های جراحی به دلیل اینکه در بافت‌ها و ناحیه‌های مختلفی از اندام‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای ویژگی‌های متفاوتی نیز می‌باشند. شکل آن‌ها ممکن است به‌صورت خطی، منحنی یا دایره‌ای باشد. برخی از آن‌ها یکبارمصرف و برخی نیز قابل استفاده مجدد می‌باشند. ساده‌ترین استاپلرها آن دسته هستند که برش‌هایی که در پوست ایجاد می‌شوند را می‌بندند. در واقع این نوع منگنه‌ها باعث می‌شوند که  به‌جای استفاده از نخ و سوزن برای بخیه کردن، از منگنه در جراحی اسلیو معده استفاده گردد. مهم‌ترین عاملی که برای انتخاب منگنه در نظر گرفته می‌شود، طول آن‌ها می‌باشد زیرا باید بتوانند بافت‌ها را در هنگام بسته شدن درگیر نمایند.

همچنین بخوانید : بررسی ارتباط بین چاقی و اضطراب

مزایای جراحی با منگنه اسلیو معده

استفاده از منگنه اسلیو معده به‌جای نخ و سوزن در جراحی مزیت‌های زیادی دارد که در این بخش آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • منگنه اسلیو معده یکی از جدیدترین متدهای جراحی است که توانسته است سرعت جراحی را بالا ببرد و از  اتلاف زمان جلوگیری کند، زیرا به سرعت می‌تواند لبه‌های باقی مانده را به هم وصل کند.
  • با استفاده از این منگنه‌ها می‌توان اتصالات محکمی را به‌وجود آورد که خطر نشت معده بعد از عمل را کاهش می‌دهند، زیرا گیره‌ها نزدیک به هم و خیلی محکم بافت‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند.
  • با منگنه اسلیو معده عمل جراحی زیباتر به‌نظر می‌رسد، زیرا با کمک این ابزار دیگر آثاری از بخیه بر روی پوست به‌جا نمی‌ماند.
  • برداشت منگنه اسلیو از محل اتصال به‌راحتی انجام می‌شود.
  • مدت زمان بیهوشی را کاهش می‌دهند زیرا مدت انجام عمل کاهش پیدا می‌کند.
  • بخیه‌ها با کمک این ابزار بسیار دقیق و در جای خود زده می‌شوند.
  • کاهش درد را نیز در پی دارند.
  • خونریزی با کمک این روش به سرعت متوقف می‌شود.
  • تعریق در این روش در بافت‌های کمتری دیده می‌شود.
  • و …
عکس منگنه معده/دکتر علی الماسی

نحوه مراقبت از منگنه بعد از عمل اسلیو

نکته جالبی که در مورد منگنه اسلیو معده وجود دارد این است که بعد از عمل به مراقبت خاصی نیاز ندارد، اما لازم است دستورالعمل‌هایی توسط بیمار اجرا شود تا بتواند به سرعت بهبود پیدا کند. به دلیل اینکه خطوط منگنه در داخل شکم هستند و قابل دسترس نیستند اما لازم است که برای مراقبت از آ‌ن‌ها یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید، به‌طوری که از غذاهای آبکی به سمت غذاهای جامد بروید. همچنین از انجام فعالیت‌های سنگین مثل بلند کردن اجسام سنگین یا داشتن تحرک زیاد خودداری کنید. این کارها در نهایت باعث بهبود و ترمیم کامل معده خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اسلیو معده و خونریزی معده بعد از عمل و حین عمل

عوارض منگنه اسلیو معده

هر نوع روش جراحی ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی منگنه نیز به شرح زیر می‌باشند:

  • خونریزی از زخم
  • عفونت جای زخم در داخل شکم
  • لخته شدن خون
  • استفراغ
  • ذات الریه
  • انسداد یا حالت تهوع
  • نشت غذا یا آب از معده به داخل شکم

در صورت بروز کدام یک از مشکلات بعد از منگنه اسلیو معده به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از نشانه‌ها وجود دارند که نشان دهنده وجود مشکل در خط منگنه اسلیو معده می‌باشند. با بروز این مشکلات لازم است که به پزشک مراجعه نمایید.

  • خونریزی داخلی که با وجود مدفوع تیره رنگ و یا مشاهده خون در مدفوع می‌توانید متوجه آن شوید.
  • درد شدید به هنگام بلعیدن غذا و یا مدتی بعد از آن
  • درد در ناحیه معده
  • بوی بد دهان
  • تب
  • بیقراری
  • و …

اگر هر یک از این موارد رخ داد، لازم است که جراح خود را در جریان قرار دهید زیرا ممکن است محل منگنه دچار عفونت و یا نشتی شده باشد.

همچنین بخوانید : درن بعد و قبل از عمل اسلیو معده

آیا می‌دانستید که منگنه اسلیو معده جذبی است؟

برخی افراد تصور می‌کنند که بعد از عمل جراحی لازم است که منگنه معده خارج شود، اما این اشتباه است. جنس منگنه اسلیو معده به‌صورتی است که در پوست جذب می‌شود، زیرا منگنه‌ها بعد از انجام عمل چاقی در برش انجام شده بر روی پوست بسته می‌شوند و اگر این منگنه‌ها قابلیت جذب در پوست را نداشته باشند لازم است که یک جراحی دیگر انجام گیرد تا منگنه‌ها خارج شوند که این یک کار اضافه است. بنابراین پزشکان در عمل جراحی اسلیو از منگنه جذبی استفاده می‌کنند تا بهبودی بیمار را سرعت بخشند. علاوه‌براین با این کار دیگر آثاری از بخیه بر روی پوست باقی نمی‌ماند و ظاهر زیباتری دارد.

اسلیو معده/دکتر علی الماسی

قیمت منگنه اسلیو معده

همان‌طور که بیان کردیم منگنه اسلیو معده دارای انواع مختلفی می‌باشد. برای مثال یکی از مواردی که بیان کردیم یکبار مصرف و چند بار مصرف بودن آن‌ها می‌باشد. عوامل زیادی مانند همین مورد بر روی قیمت منگنه اسلیو معده تاثیرگذار هستند. از دیگر موارد موثر بر قیمت منگنه اسلیو معده به کارخانه سازنده این ابزار و یا برند آن مربوط می‌شود.

برای مثال برندهای استایلر و کارتریج مختلف هستند و قیمت‌های متفاوتی دارند. شاید شما منگنه معده با یک برند را با دو قیمت متفاوت پیدا کنید. این بسته به این است که این محصول به صورت قانونی وارد شده است و یا به صورت قاچاق؟  اگر به صورت قاچاقی وارد کشور شود قیمت و کیفیت بسیار پایین‌تری را نسبت به محصول قانونی دارد. منگنه معده‌ای که قانونی به کشور وارد ‌شود به دلیل داشتن هزینه‌هایی مثل حمل و نقل، مالیات، گمرک و …، قیمت بالاتری نیز دارد، بنابراین نباید فریب قیمت‌های پایین را بخورید.

روش‌های تهیه منگنه اسلیو معده توسط بیمار

بیماران از دو طریق مختلف می‌توانند منگنه اسلیو معده را خریداری نمایند. اولین و ساده‌ترین راه برای این کار مراجعه به داروخانه بیمارستانی است که می‌خواهد عمل خود را در آن انجام دهند، در این روش بیماران کارتریج اصل و قانونی را خریداری می‌کنند اما باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند، زیرا بیمار مجبور است که سودی که مربوط به داروخانه می‌باشد را نیز پرداخت کند. اما در حالت دیگر بیمار می‌تواند به‌طور مستقیم از شرکت‌های معتبر و قانونی خرید خود را انجام دهد  در این روش بیمار سود داروخانه را از هزینه‌های خود حذف می‌کند.

سخن پایانی

منگنه اسلیو معده که به‌صورت خطی است در جراحی اسلیو معده استفاده می‌شود. این وسیله جدید برای متصل کردن بافت‌های از هم باز شده در عمل جراحی کاربرد دارد. این دستگاه دارای دو نوع یکبار مصرف و چندبار مصرف می‌باشد که مدل یکبار مصرف آن برای افرادی که می‌خواهند این عمل را انجام دهند توصیه می‌شود، زیرا این مدل در کارخانه استریل شده و امکان عفونت بعد از عمل جراحی را به صفر می‌رساند. از اینکه ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید متشکریم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با  مشاورین ما تماس بگیرید.

بهترین جراح اسلیو معده در تهران

با مراجعه به دکتر علی الماسی به عنوان بهترین جراح اسلیو معده می توانید از شرایط خود مطلع شده و در صورت صلاحدید، سلامتی و اندام زیبایی را به بدن خود هدیه دهید.

4.4/5 (5 Reviews)

این مطلب را به اشتراک بگزارید

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتساپ
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟
لطفا برای دریافت مشاوره و جواب سوالتان صبور باشید.