جهت مشاوره با ما تماس بگیرید : 09056698695

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید

درن قبل و بعد از عمل اسلیو معده

درن بعد و قبل از عمل اسلیو معده

اسلیو معده یکی از جراحی های رایج برای کاهش وزن است. یکی از نگرانی‌هایی که بیماران برای انجام عمل اسلیو معده دارند، در مورد درن می‌باشد. درن نوعی لوله می‌باشد که بعد از عمل جراحی لاغری اسلیو معده در شکم قرار می‌گیرد. کار گذاشتن درن‌ها اختیاری است و بستگی به پزشکی دارد که جراحی را […]

بخش های این مطلب

اسلیو معده یکی از جراحی های رایج برای کاهش وزن است. یکی از نگرانی‌هایی که بیماران برای انجام عمل اسلیو معده دارند، در مورد درن می‌باشد. درن نوعی لوله می‌باشد که بعد از عمل جراحی لاغری اسلیو معده در شکم قرار می‌گیرد.

کار گذاشتن درن‌ها اختیاری است و بستگی به پزشکی دارد که جراحی را انجام می‌دهد و برخی پزشکان ممکن است از این درن‌ها استفاده نکنند. استفاده از درن اسلیو معده به این دلیل است که جراح اطمینان پیدا کند که بعد از عمل، بیمار دچار آسیب یا نشتی یا خونریزی نگردد.

در این مقاله ما در مورد درن در عمل اسلیو معده و هر آنچه که لازم است در مورد آن بدانید صحبت می‌کنیم.

درن در اسلیو معده چیست؟

درن نوعی لوله پلاستیکی می‌باشد که بعد از عمل اسلیو معده برای تخلیه ترشحات داخل شکم کار گذاشته می‌شود.

درن گذاری بعد از پایان جراحی در ناحیه عمل به این صورت است که در بافت قرار می‌گیرد و آن را با استفاده از بخیه به بافت ثابت می‌کنند تا به راحتی خارج نشود.

مکانیزم عملکرد این دستگاه مانند دستگاه ساکشن است که ترشحات محل بخیه یا منگنه داخل شکم را به بیرون می‌فرستد، این دستگاه مواد را به‌صورت یک طرفه خارج می‌کند، بنابراین ترشحات نمی‌توانند رفت و برگشتی حرکت کنند. وقتی درن کار گذاشته می‌شود مایعات و ترشحات تنها می‌توانند به بیرون حرکت کنند و درن اصطلاحا زهکشی می‌کند.

کار گذاشتن درن برای اطمینان از عدم خونریزی، نشتی و یا دیگر آسیب‌ها بعد از عمل اسلیو معده می‌باشد. استفاده از درن در عمل اسلیو اختیاری می‌باشد و برخی پزشکان تمایلی به استفاده از آن ندارند وجراحانی که از این وسیله استفاده می‌کنند، برای اطمینان بیشتر می‌باشد.

انواع درن اسلیو معده

همانطور که بیان کردیم درن باید با صلاح‌دید جراح در شکم قرار بگیرد، بنابراین اگر فردی بعد از جراحی درن نداشته باشد حتما جراح آن را جایز ندانسته است. انواع درن که برای اسلیو معده مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو دسته هستند که به شرح زیر می‌باشند:

درن باز :

درن باز به گونه‌ای است که یک سر آن از بدن خارج می‌شود و باز است و تنها به یک پد پانسمان ساده یا کیسه متصل می‌شود. از آنجا که انتهای این درن باز است می‌تواند باعث انتقال باکتری‌ها و میکروب‌ها به بدن شود، بنابراین این درن توصیه نمی‌شود زیرا باعث ایجاد عفونت می‌گردد.

درن بسته :

قسمتی از درن که از بدن خارج می‌شود در یک بطری یا کیسه قرار می‌گیرد. از آنجا که انتهای این درن در یک محفظه بسته قرار می‌گیرد، ورود هرگونه باکتری یا میکروب به آن غیر ممکن است. بنابراین این نوع درن برای اسلیو معده مناسب‌تر است، زیرا خطر عفونت کاهش پیدا می‌کند.

در مورد انواع درن در اسلیو معده لازم است که این را بدانید که هر کدام از درن‌های باز و بسته خود دارای دو نوع فعال و غیر فعال می‌باشند که در این بخش آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

درن فعال

این نوع درن از انواع ترن‌هایی است که دارای مکش هستند و این مکش می‌تواند به طرف بالا یا پایین باشد. استفاده از این درن در عمل اسلیو معده و تشخیص اینکه مکش به طرف بالا باشد یا پایین به عهده جراح است.

از مزایای عالی این نوع درن این است که از ورود باکتری‌ها و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. در مقابل معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن خشک شدن زخم یا آسیب رسیدن به بافت‌های داخلی بدن می‌باشد.

درن غیر فعال

درن غیر فعال نیز نوع دیگری از درن اسلیو معده می‌باشد که برخلاف درن فعال هیچ نوع مکشی ندارد و مکانیزم عملکرد آن به این صورت است که به کمک جاذبه مایعات و خونابه را از بدن خارج می‌کند.

از مزایای این درن این است که هیچ نوع آسیبی به بافت بدن نمی‌رساند و باعث خشکی زخم نمی‌گردد اما معایبی نیز دارد که از جمله آن گرفتگی لوله یا قرار گرفتن بدن در یک حالت خاص برای خارج شدن مایعات می‌باشد.

همانطور که مشاهده کردید انواع مختلفی از درن برای اسلیو معده وجود دارد که جراح با توجه به ارزیابی‌هایی که انجام داده است، یکی از آن‌ها را به گونه‌ای انتخاب می‌کند که سلامتی فرد را تهدید نکند و باعث ایجاد عفونت و باکتری نگردد.

بنابراین لازم است که یک جراح مطمئن را انتخاب کنید تا در این نوع تصمیم گیری‌ها بهترین ارزیابی را انجام دهد و بتوانید یک جراحی موفق را پشت سر بگذارید.

بیشتر بخوانید: اسلیو معده و خونریزی معده بعد از عمل و حین عمل

دلیل استفاده از درن بعد از عمل لاغری اسلیو معده چیست؟

بیشتر جراحان بعد از عمل جراحی از لوله‌هایی به نام درن استفاده می‌کنند، دلیل استفاده از این لوله‌ها موارد زیر می‌باشند:

  • خروج ترشحات و خونابه باقی‌مانده در داخل شکم
  • بررسی شرایطی مثل خونریزی، نشتی معده و عفونت
  • بررسی احتمال وارد شدن آسیب‌های دیگر

جنس درن اسلیو معده از چیست؟

جنس درن در اسلیو معده معمولا از سیلاستیک یا پلاستیک می‌باشد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. درنی که از جنس سیلاستیک ساخته می‌شود معمولا ایمنی بالاتری دارد، زیرا استفاده از آن در بدن افراد مختلف کمترین واکنش آلرژیک را به همراه دارد؛ به همین دلیل در اکثر جراحی‌های پزشکی نیز از همین درن استفاده می‌شود. اما در درن پلاستیکی ممکن است که حساسیت‌هایی مانند آلرژی در بافت پوستی فرد ایجاد کند.

همچنین بخوانید : بررسی ارتباط بین چاقی و اضطراب

آیا برای تمام افراد در عمل اسلیو معده از درن استفاده می‌شود؟

همانطور که بیان کردیم استفاده از درن در جراحی اسلیو معده امر اختیاری است که با توجه به نظر پزشک برای افرادی که در خطر خونریزی یا نشتی بعد از جراحی اسلیو قرار دارند، استفاده می‌شود.

در حقیقت درن‌ها برای بررسی اوضاع داخل شکم کار گذاشته می‌شوند و وقتی که این اطمینان حاصل شود که خطری بیمار را تهدید نمی‌کند از بدن خارج می‌شوند.

در عمل اسلیو درن چگونه قرار داده می‌شود؟

بعد از انجام جراحی اسلیو، جراح از یک درن استفاده می‌کند که یک سر آن در بیرون از محل جراحی و سر دیگر آن خارج از بدن بیمار قرار می‌گیرد. در محلی که درن در داخل شکم قرار می‌گیرد با کمک بخیه به بافت اطراف وصل می‌شود تا درن به راحتی از بدن خارج نشود.

بعد از این کار عفونت، ترشحات و خونابه می‌توانند از طریق این لوله از بدن خارج شوند. درن به دلیل احتمال وجود این اتفاقات کار گذاشته می‌شود تا اگر چنین موارد مشکوکی در درن دیده شود اقدامات درمانی را انجام دهند.

درن بعد و قبل از عمل اسلیو معده

زمان برداشتن درن

زمان برداشتن درن بستگی به شرایط جسمانی بیمار دارد، به‌طوری‌که اگر بعد از عمل اسلیو معده مشکلی مثل خونریزی یا ترشحات عفونی غیر طبیعی وجود نداشته باشد، درن بعد از ۲۴ ساعت از بدن خارج می‌شود. اما اگر پزشک احتمال دهد که هنوز این خطرات بیمار را تهدید می‌کند، برای مدت بیشتری باید در بدن باشد. در عمل اسلیو معده به دلیل اینکه خونریزی و نشتی معده بسیار خطرناک می‌باشند، درن حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر ۷ روز در بدن می‌ماند.

مراقبت از درن بعد از عمل اسلیو معده

اگر برای بیماران از درن در محل جراحی استفاده شود، نحوه مراقبت از آن به بیمار آموزش داده می‌شود. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درن نباید کشیده شود، زیرا باعث خارج شدن آن از بدن می‌گردد. بنابراین باید مراقب میزان نیرویی که به آن وارد می‌کنید باشید.
  • حجم ترشحاتی که وارد درن می‌شود نباید خیلی زیاد باشد، این محتویات باید به طور منظم تخلیه شوند.
  • پزشک پمادهایی را برای محلی که درن به بدن وارد شده است، تجویز می‌کند. لازم است که روزانه این پانسمان را تعویض کنید و از پمادهای مربوطه در این قسمت استفاده کنید.
  • نشانه‌هایی مانند تب، قرمزی، خارش، عفونت و التهاب در محلی که درن به بدن وارد شده است، نشانه عفونت می‌باشد. اگر این موارد را مشاهده کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • درن در زمان استراحت بیمار باید هم سطح بدن قرار گیرد و در حد کمر در زمان حرکت بیمار باشد.

درن بعد و قبل از عمل اسلیو معده

 

آیا کشیدن درن در عمل اسلیو معده درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، کشیدن درن هیچ نوع درد غیر قابل تحملی ندارد، تنها ممکن است در زمانی که درن به آرامی بیرون کشیده می‌شود، حس عجیب یا تا حدی ناراحت کننده داشته باشید که چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد. این کار بسیار ساده است و پزشک بعد از اینکه درن را خارج کرد، محل خروج را با کمک چند بخیه می‌بندد.

بعد از خارج شدن درن ممکن است محل آن کمی درد داشته باشد، اما با مصرف مسکن‌ها می‌توان درد را کنترل کرد اما کشیدن درن به هیچ وجه درد خاصی برای بیمار به همراه ندارد.

نحوه صحیح کشیدن درن اسلیو معده

کشیدن درن بعد از عمل اسلیو معده یک کار راحت و بدون دردسر است. جراح قبل از اینکه درن را خارج کند، محتویات داخل کیسه را چک می‌کند تا مشکلی نداشته باشند. اگر این ترشحات دارای مشکل خاصی نباشند، مراحل زیر برای کشیدن درن توسط جراح انجام می‌گیرد:

  1. ابتدا کیسه‌ای که محل تخلیه ترشحات است و به صورت چسبی می‌باشد، به آرامی جدا می‌شود.
  2. در مرحله بعد اطراف درن با کمک بتادین باید ضدعفونی و تمیز شود.
  3. در حین تمیز کردن اطراف درن، ممکن است مقداری ترشحات از بدن خارج شود که جای نگرانی ندارد.
  4. در این مرحله باید نخ‌هایی که درن را به بدن بخیه کرده‌اند جدا شود، این بخیه‌ها با کمک قیچی بریده می‌شوند.
  5. حال نوبت به خارج کردن درن می‌رسد. در این مرحله جراح از بیمار می‌خواهد که یک نفس عمیق بکشد تا درن را بیرون بکشد. لازم است که بیمار تا زمان خارج کردن درن به طور پیوسته نفس بکشد.
  6. بعد از اینکه درن به طور کامل خارج شد لازم است که محل آن ضدعفونی و تمیز شود.
  7. در محل درن سوراخی به جای می‌ماند که معمولا بخیه نمی‌شود و به مرور زمان بسته می‌گردد. این سوراخ تا زمان بهبودی نیاز به پانسمان دارد.

درن بعد و قبل از عمل اسلیو معده

 

آیا گذاشتن درن درد دارد؟

گذاشتن درن هیچ نوع دردی ندارد، زیرا این کار در زمانی انجام می‌شود که شما بیهوش هستید و اصلا به یاد نمی‌آورید که در چه زمانی درن در بدن شما قرار گرفته است.

آیا در حالی که درن در شکم قرار دارد دردی احساس می‌شود؟

معمولا هیچ نوع دردی در اکثر افراد احساس نمی‌شود، اما در برخی افراد به دلیل اینکه درن در نزدیکی دنده‌ها قرار دارد در این ناحیه ممکن است مقداری درد را تجربه کنند اما اذیت کننده نیست.

آیا درن و پانسمان زخم‌ها بعد از عمل اسلیو معده با هم برداشته می‌شوند؟

پانسمانی که بر روی زخم‌های محل جراحی قرار گرفته است، معمولا بعد از خارج کردن درن برداشته می‌شود.

عوارض درن در عمل اسلیو معده چیست؟

درن‌ها به ندرت برای فرد باعث ایجاد عوارض می‌شوند، با این وجود اگر درن به درستی در محل خود قرار داده نشود و یا در زمان بیش از حد طولانی در شکم بمانند، ممکن است مشکلاتی مثل عفونت، آسیب بافتی به اعصاب یا عروق و خونریزی ایجاد کنند. این عوارض بسیار نادر می‌باشند.

درن بعد و قبل از عمل اسلیو معده

آیا با درن عمل اسلیو معده می‌توان به حمام رفت؟

بله، اگر یک گاز استریل را در اطراف درن قرار دهید می‌توانید حمام کنید. البته لازم است بدانید که زمانی می‌توانید به حمام بروید که از درن ضد آب برای شما استفاده شده باشد.

سخن پایانی

در برخی جراحی‌ها مثل جراحی‌های لاغری بعد از عمل یک لوله کوچک برای خارج شدن ترشحات در بدن قرار می‌گیرد. در عمل اسلیو معده نیز با توجه به نظر جراح از درن اسلیو معده استفاده می‌شود.

درن معمولا تا یک روز  بعد از عمل در بدن می‌ماند و بعد از آن خارج می‌شود. این درن‌ها برای خارج شدن ترشحات، خونابه و عفونت از بدن و مطلع شدن از وضعیت داخلی بیمار می‌باشند.

در این مطلب سعی کردیم که اطلاعات جامعی در مورد درن در عمل اسلیو معده، نحوه جایگذاری آن و دیگر موارد مربوطه را در اختیارتان قرار دهیم.برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید با مشاورین ما تماس بگیرید. از همراهی شما تا انتهای این مطلب متشکریم.

بهترین جراح اسلیو معده در تهران

با مراجعه به دکتر علی الماسی به عنوان بهترین جراح اسلیو معده می توانید از شرایط خود مطلع شده و در صورت صلاحدید، سلامتی و اندام زیبایی را به بدن خود هدیه دهید.

 

5/5 (3 Reviews)

این مطلب را به اشتراک بگزارید

2 پاسخ

  1. خیلی وقت بود ک تصمیم داشتم جراحی کنم و خیلی گشتم دکتر قابل اعتماد پیدا نمیکردم تا با دکتر الماسی آشنا شدم کارشون فوق العادس❤ 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتساپ
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟
لطفا برای دریافت مشاوره و جواب سوالتان صبور باشید.