جهت مشاوره با ما تماس بگیرید : 09056698695

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید

عمل بای پس معده + انواع و مراحل آن

بای پس معده/بهترین جراح بایپس در تهران

عمل بای پس معده، نوعی جراحی چاقی برای کاهش وزن است که نام دیگر آن متابلیک می‌باشد. این روش با محدود کردن  مواد مغذی و حجم مقدار غذایی که فرد می‌تواند بخورد عمل می‌کند. علاوه بر اینکه بیمار باید قبل از عمل از نظر روانی خود را آماده تغییرات دائمی تا آخر عمر کند، لازم […]

بخش های این مطلب

عمل بای پس معده، نوعی جراحی چاقی برای کاهش وزن است که نام دیگر آن متابلیک می‌باشد. این روش با محدود کردن  مواد مغذی و حجم مقدار غذایی که فرد می‌تواند بخورد عمل می‌کند. علاوه بر اینکه بیمار باید قبل از عمل از نظر روانی خود را آماده تغییرات دائمی تا آخر عمر کند، لازم است که برای تغییرات بعد از عمل نیز اقدام کند. این تغییرات مربوط به سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش می‌باشد، تا بتواند بهترین نتایج را از این عمل بگیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد عمل بای پس معده در اختیارتان قرار دهیم.

عمل بای پس معده چیست؟

در عمل بای پس معده، جراح یک کیسه کوچک به اندازه یک تخم مرغ در بالای معده ایجاد می‌کند. این معده جدید به دلیل حجم کمی که دارد، باعث می‌شود که بیمار نتواند حجم زیادی غذا بخورد و به سرعت سیر شود. معده کوچک جدید به قسمت پایینی روده کوچک وصل می‌شود. این کار باعث می‌شود که دیگر غذا از قسمت دوازدهه و ابتدای روده باریک عبور نکند، در نتیجه جذب کالری و مواد مغذی کم می‌شود. عمل بای پس معده تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود و به ۲ تا ۵ روز بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد.

بای پس معده/بهترین جراح بایپس در تهران

شرح انواع مختلف عمل بای پس

اساس کار عمل بای پس تقریبا شبیه هم است اما دارای چند تکنیک است که عبارتند از:

  1. عمل بای پس کلاسیک
  2. عمل بای پس  مینی
  3. عمل بای پس  ساسی

همچنین بخوانید: بای پس کلاسیک و ۰ تا ۱۰۰ هر آنچه باید در مورد آن باید بدانیم؟

  • عمل بای پس کلاسیک

در این روش معده به دوقسمت بالایی و پایینی تقسیم می‌شود. بای پس کلاسیک از راه لاپاراسکوپی صورت می‌گیرد. این روش جراحی جایگزین مناسبی برای عمل باز است. در این متد به جای ایجاد یک برش بزرگ بر روی شکم فرد، سوراخ‌های کوچکی روی شکم آن ایجاد می‌کنند که در نتیجه این عمل می‌توان دستگاه لاپاراسکوپ را وارد فضای داخلی شکم بیمار کرد. بنابراین جراح از طریق نمایشگر متصل به دستگاه لاپاراسکوپ به راحتی می‌تواند فضای داخلی شکم را دیده و جراحی را انجام دهد.

از مزیت‌های این روش این است که بیماری خونریزی کمتری خواهد داشت و مشکلات عفونی دامن‌گیر آن نمی‌شود. همچنین به دلیل ایجاد سوراخ‌های کوچک، تعداد بخیه‌های پس از عمل کم شده و در نتیجه بهبودی در این روش زودتر از سایر روش‌هاست.

عمل بای پس کلاسیک چیست؟

  • عمل بای پس مینی

عمل بای پس مینی نیز شباهت زیادی به عمل بای پس کلاسیک دارد. در این روش نیز معده را به دو بخش پایینی و بالایی تقسیم‌بندی می‌کنند و از طول روده کوچک کم کرده که در نتیجه این عمل امکان لاغری و کاهش وزن برای فرد فراهم می‌شود. هنگامی که فرد این جراحی را انجام می‌دهد، معده و روده آن پس از هربار غذا خوردن کالری کمتری مصرف می‌کنند. که همین امر موجب کاهش وزن می‌شود.

مهمترین و یا شاید بزرگترین تفاوتی که بین مینی بای پس و کلاسیک وجود دارد، سطح کوچک جراحی است. در روش مینی، روده کمتر دچار تغییر شده و در نتیجه سطح کمتری درگیر می‌شود. همچنین مدت زمانی که صرف روش مینی بای پس می‌شود نسبت به کلاسیک کوتاه‌تر است.

عمل مینی بای پس چیست؟

  • عمل بای پس ساسی

این روش، ترکیبی از عمل اسلیو معده و بای پس معده است. همانند روش اسلیو یک بخش از معده حذف و از شکم برداشته می‌شود. سپس همانند بای پس معده قسمتی از انتهای روده به بخش انتهایی معده متصل می‌گردد. در نتیجه این عمل غذایی که هضم می‌شود از مسیر اصلی و طبیعی خودش خارج شده و آماده دفع می‌شود.

در این روش در حقیقت دو مسیر ایجاد می‌کنیم، یک مسیری که غذا از مری به معده سپس دوازدهه سپس روده کوچک و در نهایت به روده بزرگ و مقعد می‌رسد. در مسیر دوم غذا از معده به بخش پایانی روده کوچک و سپس به روده بزرگ و مقعد می‌رود که در روش اول حدود ۳۰ درصد غذا و در روش دوم حدود ۷۰ درصد غذا جذب بدن نمی‌شود.

این سه روش اساس کار یکسانی دارند اما در مراحلی متفاوت از هم هستند که تشخیص اینکه چه روشی برای بدن شما بهتر است، قطعا بر عهده پزشک متخصص شماست. هر روش مزایا و عوارضی دارد که پزشک سعی می‌کند روشی را برای شما انتخاب کند که دارای بیشتری فایده و کمترین عوارض باشد.

عمل بای پس معده چگونه انجام می‌شود؟

عمل بای پس معده با هدف کاهش میزان غذای مصرفی و کالری دریافتی انجام می‌شود، به همین دلیل است که معده در محلی که به مری متصل می‌شود به دو بخش تقسیم می‌گردد تا حجم جدید معده کاهش پیدا کند. مراحل انجام عمل بای پس معده به شرح زیر می‌باشد:

 

محل اتصال مری و معده کاردیا نام دارد. در فاصله مشخصی از دریچه کاردیا با کمک منگنه‌های خاصی به نام استاپلر، یک برش دور تا دور معده زده می‌شود تا معده به دو بخش تقسیم گردد. عملکرد این منگنه‌ها به این صورت است که همزمان با برش کار بخیه نیز انجام می‌شود.

میانبر زدن

بعد از اینکه این برش سرتاسری در معده ایجاد شد، بیمار دارای دو معده می‌شود که یکی از آن‌ها حجم کوچک‌تری دارد و شبیه به یک تخم مرغ در بخش بالایی قرار می‌گیرد و بخش دیگر آن که حجم بزرگتری دارد به دوازدهه متصل است. بعد از جدا شدن این دو بخش معده، غذا دیگر به قسمت بزرگتر معده وارد نمی‌شود زیرا این قسمت به مری راه ندارد و غذا فقط به معده کوچک وارد می‌شود. با این کار ما قسمت بزرگ معده را دور زده‌ایم و به اصطلاح آن را پایپس می‌کنیم.

اتصال روده به کیسه کوچک معده

بعد از تقسیم معده، روده باریک از قسمتی بعد از دوازدهه بریده می‌شود و به انتهای معده کوچک که به شکل یک تخم مرغ می‌باشد، وصل می‌شود تا غذا از این معده کوچک وارد روده گردد.

اتصال سر آزاد دوازدهه به روده

هرچند در این عمل بخش بزرگی از معده از مسیر گوارشی دور زده می‌شود، اما این به معنی خارج کردن کامل آن از فرایند گوارشی نیست، زیرا برای هضم و جذب غذا به شیره معده و هورمون‌های آن نیاز می‌باشد. پس برای اینکه این مواد مترشحه در هضم استفاده شود، سر آزاد دوازدهه به پهلوی روده باریک وصل می‌شود.

بای پس معده/بهترین جراح بایپس در تهران

میزان تاثیرگذاری عمل بایپس معده

رضایت از عمل بایپس معده و تاثیرگذاری آن به عوامل مختلفی وابسته است. طول درمان و بهبودی عمل بایپس معده بلند مدت است و داشتن یک زندگی سالم و عمل کردن به توصیه‌های جراح برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل حیاتی می‌باشد.

۸۰ درصد بیماران بعد از عمل لاپاراسکوپی بایپس معده بیش از ۷۰ درصد وزن خود را طی دو سال از دست می‌دهند و ۷۰ درصد در طی سه سال بیش از ۵۰ درصد وزن خود را کم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده

هزینه جراحی لاغری بای پس معده

همانطور که گفتیم جراحی بای پس معده با روش‌های مختلفی قابل انجام است که هر کدام از این روش‌ها هزینه خاص خود را دارند، اما عواملی نیز وجود دارند که در هزینه این عمل تاثیرگذار هستند. عواملی مانند: هزینه بیمارستان، تجهیزات و لوازم مورد نیاز، تعداد روزهای بستری در بیمارستان، دستمزد جراح و …  ‌. بنابراین لازم است که برای تخمین دقیق هزینه عمل بایپس معده، به جراح مورد نظر خود مراجعه کنیم.

فواید جراحی بای پس معده

      • کاهش وزن ۶۰ تا ۸۰ درصدی در دراز مدت

      • قابل برگشت می‌باشد

      • محدود کردن غذای مصرفی

      • عدم ایجاد برش در شکم به دلیل استفاده از روش لاپاراسکوپی

      • کنترل و بهبود بیماری‌هایی مثل دیابت آنمی و مرون

      • احساس درد بسیار کم به دلیل اینکه تعداد بخیه‌ها و برش‌های روی شکم بسیار کم هستند.

      • کاملا ایمن بوده و ریسک بسیار کمی برای بیمار به همراه دارد. خطر مرگ بر اثر چاقی نسبت به انجام این عمل بسیار بیشتر است.

      • تنظیم اختلالات هورمونی و افزایش ترشح هورمون تستوسترون که باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌گردد.

      • بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت که نیاز به مصرف دارو را از بین می‌برد.

      • تغییرات مطلوب در هورمون‌های روده که باعث کاهش اشتها می‌شود.

    عوارض انواع روش‌های بای پس

    در کنار هر مزایا، عوارضی نیز وجود دارد. مخصوصاً اگر روش عمل بصورت جراحی باشد. این عوارض معمولا در هر عمل جراحی مشاهده می‌شود که مقدار آن به سطح انرژی بدنی شما و ژنتیک وابسته است، من جمله این عوارض:

    1. خونریزی کوتاه مدت
    2. آمبولی ریه
    3. فتق داخلی
    4. انسداد روده
    5. زخم گوارشی

    همه این عوارض گفته شده احتمالی است و ممکن است بسته به قدرت بدنی فرد اصلا مشاهده نشود یا در فردی بصورت فراوان صورت گیرد. همچنین اگر روش جراحی به کار گرفته شده توسط پزشک مناسب بوده باشد، احتمال انسداد روده خیلی کم و درحدود کمتر از یک درصد است.

    نکته اینکه زخم‌های گوارشی بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که مسکن‌هایی مانند پروفن مصرف می‌کنند و استعمال دخانیات نیز در آن‌ها زیاد است، بیشتر دیده می‌شود.

    معرفی عوارض انواع روش های بای پس

    خطرات احتمالی عمل بای پس معده

    علاوه بر خطراتی مثل لخته شدن خون، خونریزی، ذات‌الریه و … که در هر جراحی ممکن است رخ دهد، برخی از خطرات نیز تنها در رابطه با جراحی بای پس معده ممکن است اتفاق بیفتد. این خطرات شامل موارد زیر می‌باشند:

       

        • نشتی معده یکی از این عوارض می‌باشد. نشتی معده که باعث خروج شیره گوارشی و غذای نیمه هضم شده می‌گردد، می‌تواند در بخش‌هایی که روده کوچک به معده متصل شده است و یا در دیگر بخش‌هایی که معده و روده بخیه دارند، رخ دهد.

        • فیستول معده نیز از دیگر عوارضی است که بعد از عمل لاغری بای پس معده می‌تواند رخ دهد. این عارضه مربوط به مجرای غیر طبیعی است که بین معده جدید و معده قدیمی ایجاد می‌شود.

        • سندروم دامپینگ نیز یکی از عوارضی است که غذا به سرعت از معده به روده کوچک می‌رود و می‌تواند باعث عرق سرد، اسهال شدید، تهوع و سبکی سر شود.

        • گاهی اوقات نیز ممکن است انسداد روده باریک ایجاد شود. این اتفاق به دلیل فتق داخلی به وجود می‌آید که به این دلیل می‌باشد که ممکن است نقصی در حفره شکمی وجود داشته باشد که روده از آن بیرون می‌زند.

        • یکی دیگر از عوارض بای پس معده تشکیل زخم حاشیه‌ای می‌باشد که شبیه به زخم معده است. این زخم در نزدیکی محل اتصال معده کوچک به روده به وجود می‌آید‌.

        • گاهی اوقات ممکن است محل وصل شدن معده کوچک و روده، باریک شود که بلع مایعات را با مشکل مواجه می‌کند. این عارضه تنگی آناستوموز نامیده می‌شود.

        • از دیگر عوارض عمل بایپس معده کمبود ویتامین، مواد معدنی و پروتئین می‌باشد، زیرا این جراحی باعث می‌شود که جذب مواد مغذی کمتر شود.

      بای پس معده/بهترین جراح بایپس در تهران

      علت پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

      اگر به هنگام انتخاب نوع عمل جراحی خود، انتخاب صحیحی داشته باشید و تکنیک انجام آن نیز توسط جراح به درستی انجام شود، پشیمانی بعد از عمل نادر است. اما باز هم افرادی هستند که به دلایل مختلفی می‌توانند پشیمانی بعد از عمل بای معده داشته باشند، که در این بخش آن‌ها را بیان می‌کنیم.

         

          • بعد از عمل بای پس معده نیاز به تغییرات اساسی در رابطه با سبک زندگی سالم، رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی می‌باشد. بسیاری از افراد نمی‌توانند با این تغییرات سازگار شوند، بنابراین با مشکل روبرو می‌شوند و از انجام این عمل پشیمان می‌گردند.

          • بسیاری از افرادی که عمل بای پس معده را انجام می‌دهند، انتظارات غیر واقعی از نتیجه آن دارند. افراد زیادی بر این باورند که عمل جراحی باعث کاهش وزن سریع و بدون دردسر آن‌ها می‌شود، اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد احساس پشیمانی و ناامیدی دارند.

          • موضوع کاهش وزن برای بسیاری از افراد یک موضوع احساسی می‌باشد و این جراحی مجموعه‌ای از چالش‌های احساسی را به وجود می‌آورد. بیماران ممکن است به دلایلی مثل تصویر بدن یا احساس شرم در مورد وزن خود با چالش‌های احساسی روبرو شوند که باعث پشیمانی آن‌ها گردد.

          • جراحی بای پس معده در کل یک عمل لاغری بی‌خطر می‌باشد، اما ممکن است عوارض فیزیکی را ایجاد کند. برخی از این عوارص شامل مشکلات گوارشی هستند که می‌توانند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند و باعث پشیمانی فرد شود.

        آیا عمل بای پس معده برگشت وزن دارد؟

        یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان این است که آیا بعد از عمل بایپس دوباره چاق می‌شویم؟ چاق شدن و برگشت وزن کابوس متقاضیان انجام این عمل لاغری است. قبل از پاسخ به این سوال لازم است که بدانید جراحی چاقی تنها ابزاری برای کمک به شما در مورد کاهش وزن می‌باشد و بعد از انجام آن لازم است دستورالعمل‌ها و شرایطی را رعایت کنید تا دچار پشیمانی بعد از عمل نگردید و به وزن ایده‌آل خود بدون بازگشت برسید.

        مواردی وجود دارد که بعد از عمل باید آن‌ها را رعایت کنید تا دچار افزایش وزن بعد از جراحی نشوید. لازم است که دستورالعمل‌های پزشکی را رعایت کنید و یک رژیم غذایی غنی در کنار ورزش به زندگی خود اضافه کنید. از مصرف مواد مخدر و الکل، سیگار و … باید بپرهیزید و غذاهای پرکالری را نیز کنار بگذارید. همچنین مراقب حالت روحی روانی خود مانند افسردگی، پرخوابی و … باشید. اگر بعد از عمل بای پس معده، سبک زندگی خود را تغییر ندهید و این مواردی که بیان کردیم را رعایت نکنید، چاقی در کمین شما می‌باشد بنابراین مواظب باشید و دستورات پزشکی را رعایت کنید.

        بای پس معده/بهترین جراح بایپس در تهران

        مرگ در اثر عمل بای پس معده

        طبق آمار به دست آمده در مورد مرگ در اثر عمل بای پس معده، می‌توان گفت تنها ۰.۰۲ درصد از افرادی که این عمل را انجام داده‌اند دچار مرگ شده‌اند، یعنی در ۹۹/۸ درصد موارد عمل بای پس معده به طور کامل بهبود پیدا کرده و به مرگ ختم نشده است. اما باید گفت که وزن بالا و چاقی نسبت به این عمل پرخطرتر می‌باشد و باعث مرگ زود هنگام می‌گردد. می‌توان گفت که خطر مرگ در اثر عمل بای پس معده در هر هزار نفر یک نفر می‌باشد.

        چه کسانی کاندید عمل بای پس معده هستند؟

        جراحی لاغری بای پس معده برای تمامی افرادی که اضافه وزن دارند هم مناسب نیست. باید برخی شرایط جسمی و روحی را داشته باشید تا کاندید مناسب انجام این عمل باشید. برخی از این شرایط شامل موارد زیر می‌باشند:

           

            • شاخص توده بدنی بیشتر از ۴۰ باشد.

            • شاخص توده بدنی بین ۳۵ تا ۴۰ باشد و دارای بیماری‌های ناشی از اضافه وزن مانند دیابت، آپنه انسدادی خواب، چربی خون و فشار خون بالا آپنه باشند.

          برای اینکه بدانید کاندید مناسبی برای انجام عمل بای پس معده هستید یا نه، لازم است که به جراح مورد نظر خود مراجعه کنید تا اگر معیارهای لازم را داشته باشید شما را در این مورد راهنمایی کنند.

          چه کسانی نمی‌توانند عمل بای پس معده را انجام دهند؟

             

              • کسانی که زخم معده و یا دوازدهه دارند.

              • افرادی که عمل پیشگیری از رفلاکس معده انجام داده‌اند.

              • کسانی که سابقه خانوادگی سرطان معده دارند.

              • افرادی که دارای کم خونی و کمبود آهن شدید می‌باشند.

            بای پس معده/بهترین جراح بایپس در تهران

            آمادگی‌های لازم قبل از انجام عمل بایپس معده

            برای انجام عمل بای پس معده لازم است که تغییر سبک زندگی چند هفته قبل از انجام این عمل انجام گیرد.

               

                • جراح از بیمار می‌خواهد که چند کیلو وزن کم کند و همین کار نیاز به چند هفته زمان دارد. همچنین لازم است که بیمار از چند هفته قبل از انجام عمل مصرف سیگار،قلیان، مشروب و الکل را کنار بگذارد. همچنین محدودیت‌هایی نیز در مورد غذاهای مصرف شده نیز اعمال می‌شود.

                • قبل از انجام این عمل، بیمار باید یک مصاحبه روانشناسی انجام دهد که در آن پزشک به بررسی سلامت ذهنی و روانی بیمار می‌پردازد. در طی این مصاحبه مشخص می‌شود که آیا بیمار آمادگی لازم برای پذیرش نتایج عمل را دارد یا نه.

                • ممکن است چند روز قبل از عمل، پزشک شما را از مصرف برخی داروها که رقیق کننده خون هستند منع کند.برخی بیمه‌های درمانی وجود دارند که تنها زمانی هزینه‌های عمل بای معده را پرداخت می‌کنند که تحت نظر پزشکی باشید که هود تعیین کرده‌اند. بنابراین قبل از عمل لازم است که در مورد این موضوع تحقیقات لازم را انجام دهید.

              عمل بای پس معده چند ساعت طول می‌کشد؟

              بعد از اینکه تمامی مراحل قبل از انجام عمل انجام گرفت، نوبت به خود عمل می‌رسد. می‌توان گفت که سریع‌ترین بخش از این پروسه درمان چاقی خود عمل است. مدت زمانی که برای انجام عمل جراحی بای پس معده نیاز است ۲ تا ۳ ساعت می‌باشد. در طی این مدت فرد بیهوش است و متوجه جزئیات عمل نخواهد شد.

              سخن پایانی

              عمل جراحی کاهش وزن بای پس معده یک عمل مادام‌العمر می‌باشد. اگر شما و یا یکی از بستگانتان می‌خواهید این عمل را انجام دهید، ابتدا باید اطلاعات لازم را در مورد آن کسب کنید تا مطمئن شوید تصمیمتان درست است یا نه. در کنار اینکه این عمل نتایج بسیار مثبت و ایده‌آلی دارد، می‌تواند در صورت رعایت نکردن مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های پزشک عوارض مشخصی را داشته باشد. لازم است که قبل از عمل و بعد از آن دستورالعمل‌هایی که پزشک بیان می‌کند عمل کنید، تا جراحی موفقیت آمیزی داشته باشید.

              شما میتوانید با راه های ارتباطی موجود در سایت دکتر علی الماسی جهت دریافت مشاوره اقدام نمایید.

              بهترین جراح بای پس معده در تهران

              با مراجعه به دکتر علی الماسی به عنوان بهترین جراح بای پس معده در تهران می توانید از شرایط خود مطلع شده و در صورت صلاحدید، سلامتی و زیبایی را به بدن خود هدیه دهید.

              دیگر مقالات مفید سایت علی الماسی : 

              عوامل خطر بای‌پس معده و راه‌های پیشگیری

              چگونه با استفاده از بای پس کلاسیک به اندام ایده آل برسید؟

              روش های طبیعی و خانگی برای کنترل بای پس معده

              4.7/5 (3 Reviews)

              این مطلب را به اشتراک بگزارید

              دیدگاهتان را بنویسید

              نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

              ارتباط از طریق واتساپ
              سلام👋
              چگونه می توانم کمک کنم؟
              لطفا برای دریافت مشاوره و جواب سوالتان صبور باشید.