جهت مشاوره با ما تماس بگیرید : 09056698695

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید

جراحی چاقی و هر آنچه در مورد آن نیاز است بدانید

جراحی چاقی-دکتر علی الماسی

جراحی چاقی یکی از روش‌هایی است که امروزه در بین افراد چاق برای درمان چاقی مرسوم شده است. جراحی چاقی روش‌های متفاوتی دارد اما در کل همگی آن‌ها دارای هدف یکسانی هستند. هدف این جراحی‌ها کاهش دریافت میزان مواد غذایی می‌باشد که در نتیجه آن شاهد کاهش وزن چشمگیر فرد خواهیم بود. اما افراد زیادی […]

بخش های این مطلب

جراحی چاقی یکی از روش‌هایی است که امروزه در بین افراد چاق برای درمان چاقی مرسوم شده است. جراحی چاقی روش‌های متفاوتی دارد اما در کل همگی آن‌ها دارای هدف یکسانی هستند. هدف این جراحی‌ها کاهش دریافت میزان مواد غذایی می‌باشد که در نتیجه آن شاهد کاهش وزن چشمگیر فرد خواهیم بود. اما افراد زیادی هستند که با این عمل‌ها و دیگر اطلاعات مربوط به آن آشنایی ندارند، در این مقاله ما در مورد جراحی چاقی انواع آن و دیگر نکات مربوط به آن صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

جراحی چاقی به چه دلیل انجام می‌شود؟

چاقی وضعیت جسمی می‌باشد که در آن فرد دچار اضافه وزن می‌باشد و همین باعث می‌شود بیماری‌های مختلفی برای فرد به وجود آید. برای مثال افرادی که چاق هستند بیماری‌هایی مانند فشار خون، بیماری قلبی، دیابت و سکته مغزی به سراغشان می‌رود. اما اگر فرد بتواند اضافه وزن خود را با کمک جراحی‌های چاقی از بین ببرد نه تنها می‌تواند از دست چربی‌های اضافه خود خلاص شود بلکه از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای در امان بماند.

البته باید توجه کنید که اگر اضافه وزن دارید باید تا جایی که ممکن است از روش‌های طبیعی مثل رژیم غذایی و فعالیت ورزشی برای از بین بردن چربی‌های اضافه بدنتان تلاش کنید و اگر با این کارها به نتیجه نرسیدید، زیر نظر پزشک متخصص جراحی چاقی مناسب را انتخاب کنید.

جراحی چاقی-دکتر علی الماسی

هدف جراحی چاقی چیست؟

هدف جراحی چاقی رسیدن به وزن ایده‌آل و اندام دلخواه می‌باشد که باعث افزایش اعتماد به نفس و حس خوب و کیفیت زندگی می‌گردد و این‌ها باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوان به کارهای روزانه خود رسیدگی کرد.

افرادی که جراحی چاقی انجام می‌دهند هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی سلامت بالایی دارند و احساس رضایت درونی را در خود احساس می‌کنند، همچنین از خطر مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند سکته مغزی و قلبی، فشار خون بالا، دیابت و … در امان هستند.

همچنین بخوانید : بررسی ارتباط بین چاقی و اضطراب

چه افرادی چاق هستند؟

افراد چاق افرادی هستند که در مقیاس BMI (شاخص توده بدنی) به مقادیر بالایی از وزن بدنی دارند. BMI یک معیار متداول برای ارزیابی وزن بدنی بر اساس قد و وزن است. برای محاسبه BMI، وزن بدن به کیلوگرم تقسیم بر مربع قد به متر می‌شود.

با توجه به مقادیر BMI، دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارد. افرادی که دارای BMI زیر ۱۸.۵ هستند، در دسته وزن کم قرار می‌گیرند، افرادی با مقادیر بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ در دسته وزن نرمال قرار می‌گیرند، افراد با مقادیر بین ۲۵ و ۲۹.۹ دچار اضافه وزن محدود می‌شوند، افراد با مقادیر بین ۳۰ و ۳۴.۹ دچار چاقی محدود می‌شوند و افراد با مقادیر ۳۵ یا بالاتر در دسته چاقی شدید قرار می‌گیرند.

این گروه‌های دسته‌بندی شده بر اساس BMI تقسیم‌بندی استانداردی است که بسیاری از متخصصان بهداشت از آن استفاده می‌کنند. با این حال، برای برخی افراد، این دسته‌بندی ممکن است با توجه به عوامل دیگری مانند ترکیب بدنی، سن و سلامتی، دقیق نباشد و نیاز به ارزیابی های بیشتر داشته باشد.

رایج‌ترین انواع جراحی چاقی

متداول‌ترین نوع جراحی چاقی که امروزه انجام می‌گیر،د با روش لاپاراسکوپی می‌باشد که دارای نقاهت کوتاه‌تر و درد کمتری در نتیجه حاصل می‌شود. در کل انواع مختلفی از جراحی‌های چاقی وجود دارند، اما امروزه پزشکان از چهار روش اسلیو معده، بای پس معده، حلقه معده و سوئیچ اثنی عشر استفاده می‌کنند. که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه توضیحاتی درمورد هر یک از این روش‌ها بیان می‌کنیم.

جراحی اسلیو معده

عمل اسلیو معده نوعی جراحی لاغری می‌باشد که در آن ۸۵ درصد معده از بدن جدا می‌شود که با نام اسلیو عمودی یا گاسترکتومی اسلیو معده  نیز شناخته می‌شود. در نتیجه برداشتن بخش زیادی از معده، قسمتی از معده که به شکل آستین می‌باشد باقی می‌ماند. این بخش از معده ظرفیت غذای کمتری دارد و فرد به سرعت با خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند، همچنین در این عمل بخشی از معده که مسئول ترشح هورمون اشتها می‌باشد برداشته می‌شود، به همین دلیل اشتهای فرد نیز کاهش پیدا می‌کند.

جراحی چاقی-دکتر علی الماسی

حراحی بای پس معده

یکی دیگر از انواع جراحی چاقی بای پس معده می‌باشد، که در این جراحی نیز  معده کوچک‌تر می‌شود. همچنین به دلیل تغییرات مسیر گوارشی که در این عمل ایجاد می‌گردد مقدار کالری و مواد مغذی که توسط روده جذب می‌شود نیز کمتر می‌گردد. این تغییرات به این صورت هستند که جراح قسمتی از معده را جدا می‌کند تا یک کیسه کوچک در بالای معده ایجاد کند. سپس این معده کوچک به قسمتی از روده وصل شده و غذایی که میل می‌کنید در معده وارد می‌شود و به دلیل ظرفیت کم خود به سرعت احساس سیری می‌کنید و به دلیل اینکه غذا به بخش بزرگ‌تر معده که از معده کوچک جدا شده است وارد نمی‌شود و قسمت فوقانی روده کوچک را دور می‌زند، کالری و مواد مغذی جذب شده کمتر می‌باشند.

جراحی چاقی عکس بای پس معده  -دکتر علی الماسی

حلقه دور معده

حلقه دور معده یک نوار معده قابل تنظیم با لاپاراسکوپی است. در این جراحی یک نوار قابل تنظیم در بالای معده قرار می‌گیرد، همچنین یک دستگاه کوچک به نام پورت نیز در زیر پوست قرار داده می‌شود که یک لوله نازک از نوار به بند وصل می‌شود. مایعی به پرت تزریق می‌شود و در نوار جریان پیدا کند تا در بالای شکم فشار بیشتری را ایجاد کند. این مایع را می‌توان از درگاه آن خارج کرد تا اگر نوار تنگ باشد مقداری بتوان آن را آزادتر کرد. این نوار باعث می‌شود که مقدار غذایی که می‌توانید بخورید کاهش پیدا کند.

جراحی چاقی عکس عمل حلقه دور معده -دکتر علی الماسی

 

سوئیچ اثنی عشر

رواج این نوع جراحی چاقی کمتر می‌باشد. در جراحی اثنی عشر مانند اسلیو معده، جراح قسمتی از معده را برای ایجاد یک اسلیو خارج می‌کند. سپس این قسمت معده که شبیه به آستین شده است را به روده کوچک وصل می‌کند. این بخش از معده ظرفیت تحمل غذای کمی دارد، بنابراین بدن مقدار کالری و مواد مغذی کمتری را جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مشاوره اسلیو معده و سایر عمل های لاغری دیگر

مزایا و معایب جراحی چاقی

جراحی چاقی باعث می‌شود که به اندام خوب و ایده‌آل خود برسید، حس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید، فعالیت‌های روزمره خود را به راحتی انجام دهید و از خطر مبتلا شدن به بیماری‌های مربوط به چاقی مانند دیابت، کلسترول، فشار خون و … در امان بمانید. اما در کنار مزایای مختلفی که جراحی چاقی دارد، معایبی نیز به همراه دارد که آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • در عمل جراحی چاقی با حلقه گذاری معده احتمال آماس و متورم شدن مری بر اثر پرخوری زیاد وجود دارد. در مورد بای پس معده نیز بیمار لازم است که تا آخر عمر خود از مکمل‌ها و ویتامین‌های خاصی استفاده کند تا کمبود مواد ویتامین‌های بدن خود را برطرف کند.
  • بیمار بعد از انجام عمل‌های چاقی لازم است که برنامه غذایی ویژه و فعالیت‌های بدنی خود را طبق اصول و به طور منظم و پیوسته انجام دهد و باید پرخوری را برای همیشه کنار بگذارد.
  • با وجود این عوارضی که بیان کردیم باز هم انجام عمل‌های چاقی نسبت به چاق ماندن بسیار بهتر می‌باشد زیرا با اضافه وزن و چاقی در خطر بیماری‌های خطرناکی مثل سکته مغزی، قلبی، فشار خون بالا، دیابت و … قرار دارید. طبق آمار به دست آمده از افرادی که عمل‌های چاقی انجام داده‌اند، این افراد کمتر در معرض این بیماری‌ها قرار دارند و مرگ و میر در این افراد بسیار کمتر می‌باشد.
  • شما با انجام یک جراحی چاقی ساده می‌توانید برای همیشه از چربی‌های اضافه بدن خود رهایی پیدا کنید و زندگی خود را سالم و با کیفیت شروع نمایید. با این همه مزایای بیشتری که جراحی لاغری نسبت به معایب آن دارد باید ببینید که آیا شما کاندید مناسبی برای انجام این نوع جراحی‌ها هستید یا نه. با مشورت پزشک خود می‌توانید دریابید که کدام نوع جراحی چاقی برای شما مناسب می‌باشد.
جراحی چاقی-دکتر علی الماسی

نکاتی که قبل از جراحی چاقی باید بدانید

روند کاهش وزن

قبل از انجام جراحی چاقی لازم است که طبق دستور پزشک مقداری از وزنتان را کاهش دهید. توصیه پزشک به این صورت است که حداقل ۶ ماه قبل از عمل چند کیلو کاهش وزن داشته باشید و حداکثر یک سال بعد از عمل نیز بقیه اضافه وزن خود را از دست بدهید تا به وزن مورد نظر خود برسید. بنابراین نباید از عمل انتظارات ماورایی داشته باشید و به این گونه نیست که مثل یک فرد چاق به اتاق عمل وارد شوید و مثل یک فرد لاغر از آن بیرون بیایید بلکه طی یک دوره زمانی می‌توانید روند کاهش وزن خود را با رعایت مواردی مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی مشاهده کنید.

روند بهبودی بخیه‌ها

همانطور که گفتیم در عمل‌هایی که با لاپاراسکوپی انجام می‌شوند ‌برش‌های کوچکی بر روی شکم ایجاد می‌شود. این برش‌ها به دلیل اینکه طول کمی دارند به سرعت بهبود پیدا می‌کنند و نیازی به نگرانی در مورد بهبودی آن‌ها وجود ندارد.

جلوگیری از بیماری‌های مربوط به چاقی

بعد از جراحی‌های چاقی به دلیل اینکه وزنتان کاهش پیدا می‌کند از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، درد مفاصل و آپنه خواب در امان خواهید ماند و می‌توانید سلامتی خود را برای همیشه داشته باشید.

افزایش متابولیسم بدن

چاقی و اضافه وزن همانطور که ظاهر شما را ناخوشایند می‌کند باعث ایجاد بیماری‌های متابولیک در بدن هم می‌شود. علت اصلی که باعث می‌شود افراد دچار اضافه وزن شوند، متابولیسم پایین بدن می‌باشد. بسیاری از افراد چاق با اینکه کالری و غذای کمی مصرف می‌کنند باز هم اضافه وزن دارند و این به دلیل متابولیسم پایین بدن آن‌ها می‌باشد. اما با انجام جراحی چاقی می‌توان وزن خود را کم کرد و متابولیسم بدن را نیز بالا برد.

جراحی چاقی-دکتر علی الماسی

مشاوره با روانشناس

عمل چاقی بر روی احساسات و روان بیمار نیز تاثیر فراوانی دارد بنابراین به همان میزان که بیمار نیاز به حمایت‌های جسمی و مراقبت‌های پزشکی دارد، از نظر احساسی و روحی نیز باید تامین شود تا بعد از عمل دچار تنش نگردد. مشاوره روانشناسی قبل از عمل چاقی باعث می‌شود که تغییرات خود را راحت‌تر درک کنید و با آن‌ها کنار بیایید.

همچنین بخوانید : اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده

آیا هزینه جراحی چاقی را بیمه پرداخت می‌کند؟

در بسیاری از موارد بیمه هزینه عمل را بر عهده می‌گیرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جراحی چاقی نوعی عمل زیبایی می‌باشد به همین دلیل بیمه از پرداخت هزینه آن خودداری می‌کند. اما باید گفت که اگر تحت پوشش بیمه‌هایی که بیمارستان مورد نظر شما با آن قرارداد دارد باشید، هزینه این عمل را می‌توانید دریافت کنید. به این صورت که  اگر انجام جراحی چاقی را برای رهایی از بیماری‌های ناشی از چاقی انجام دهید، بیمه تمام و یا بخشی از هزینه آن را پرداخت می‌کند.

کاهش حجم غذای مصرفی

با انجام جراحی چاقی تغییرات متابولیکی بدن شما خنثی می‌گردد و باعث می‌شود میل به غذا خوردن شما و اشتهایتان کمتر شود و خیلی زودتر سیر شوید، زیرا حجم معده‌تان کمتر شده و نمی‌توانید مقدار زیادی غذا را در آن جای دهید. تمامی این عوامل باعث می‌شود که حجم غذای مصرفیتان کاهش پیدا کند.

دوره نقاهت جراحی چاقی

عمل چاقی دوره نقاهت کوتاهی دارد، زیرا همانطور که گفتیم این جراحی‌ها با روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند. به طور معمول بعد از انجام این نوع عمل‌ها بعد از ۱۵ روز می‌توانید کارهای خود را انجام دهید و بعد از گذشت یک ماه می‌توانید به طور کامل بهبود پیدا کنید. البته لازم است که فعالیت‌های خود را کم کم شروع کنید.

جراحی چاقی-دکتر علی الماسی

جراحی چاقی چگونه باعث لاغر شدن می‌شود؟

در انواع جراحی چاقی تغییراتی در سیستم گوارش ایجاد می‌شود تا غذای دریافتی و در نتیجه میزان کالری و اشتهای فرد کاهش پیدا کند. به این ترتیب فرد زودتر سیر می‌شود و این روال باعث کاهش وزن می‌شود.

کاندیدای جراحی چاقی چه کسانی هستند؟

برای انجام جراحی چاقی باید ویژگی‌هایی داشته باشید که نشان دهنده این هستند که فرد مناسبی برای انجام عمل چاقی هستید، زیرا این نوع جراحی‌ها برای تمامی افرادی که فکر می‌کنند اضافه وزن دارند مناسب نیست.

  • فرد کاندید این عمل باید شاخص توده بدنی بالای ۴۰ داشته باشد و یا اضافه وزن او بیشتر از ۴۵ کیلوگرم باشد.
  • افرادی که دارای شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰ هستند و به یکی از بیماری‌های آسم، سندروم متابولیک، عدم کنترل ادرار و آپنه مبتلا باشند.
  • افرادی که شاخص توده بدنی ۳۰ تا ۳۵ دارند و به یکی از بیماری‌های حاد و یا سندروم متابولیک و یا دیابت دچار باشند و نیاز به کاهش وزن دارند می‌توانند این عمل را انجام دهند.
جراحی چاقی-دکتر علی الماسی

چه زمانی باید به جراحی چاقی فکر کنیم؟

در صورتی می‌توانید به فکر جراحی چاقی بیفتید و برای آن اقدام کنید که تمامی راه‌های لاغری مانند ورزش، رژیم غذایی و دیگر روش‌ها را امتحان کرده باشید و از آن‌ها نتیجه‌ای نگرفته باشید. اولین قدم این است که در تغذیه و فعالیت‌های روزانه خود تغییراتی را ایجاد کنید و از داروهای کمک کننده برای کاهش وزن استفاده کرده باشید و بعد از طی کردن تمامی این راه‌ها توصیه می‌شود که برای کاهش وزن از جراحی چاقی استفاده کنید.

خطرات انواع جراحی چاقی

تمامی جراحی‌ها خطراتی را به دنبال دارند. جراحی‌های چاقی نیز ممکن است با خطراتی همراه باشند که آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • عفونت و نشتی از خطوط بخیه معده یا روده کوچک
  • کمبودهای ویتامین و مواد مغذی به دلیل جذب پایین
  • حمله قلبی
  • رفلاکس معده
  • برگشت وزن
  • ایجاد سنگ کیسه صفرا
  • ترمیم ضعیف زخم و فتق در محل برش‌ها
  • مبتلا شدن به مشکلات روانی

سخن پایانی

افراد چاقی که شاغل می‌باشند و مشغله‌های کاری فراوانی دارند گمان می‌کنند که به دلیل دوره نقاهت طولانی نمی‌توانند این نوع عمل‌ها را انجام دهند اما با روش‌های نوینی مانند لاپاراسکوپی می‌توان این نوع جراحی‌های چاقی را با کمترین زمان نقاهت انجام داد. برای انجام جراحی چاقی نیاز است که شرایطی داشته باشید تا کاندید مناسب این عمل باشید، لازم است که به یک جراح مراجعه کنید تا در این مورد با او مشورت نمایید. دکتر علی الماسی بهترین جراح چاقی در تهران کمک می کند شما بدون هیچ نگرانی به وزن مناسب خود برسید. 

4.8/5 (5 Reviews)

این مطلب را به اشتراک بگزارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتساپ
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟
لطفا برای دریافت مشاوره و جواب سوالتان صبور باشید.